Tuesday, November 25, 2008
Mentaliti Kelas Ketiga
Sekadar renungan bersama
Kepada penghuni Cengal Kondominium yang dihormati..
Kepada penghuni Cengal Kondominium yang dihormati..
Dalam kita mempersoalkan tanggungjawab dan peranan JMB serta kontrakto kontraktor yang dilantik untuk membuat kerja kerja selenggara, kebersihan dan keselamatan di kediaman kita, janganlah kita lupa peranan dan tanggungjawab kita semua penghuni di sini.
Kita merupakan manusia biasa yang mempunyai banyak kelemahan tetapi dikurniakan akal yang perlu digunakan untuk membezakan mana yang buruk atau yang baik. Janganlah kita meletakan mentaliti kita ditahap ketiga seperti yang telah berlaku di sini. Saya merupakan seorang dari ratusan penghuni di Cengal Kondominium berasa amat kecewa dengan apa yang berlaku sekarang. Di bawah ini saya senaraikan situasi situasi yang berlaku yang pada hemah saya merupakan sikap-sikap yang tidak bertanggungjawab segelintir mereka-mereka yang tidak bertamadun yang menghuni di sini, contohnya :
Kita merupakan manusia biasa yang mempunyai banyak kelemahan tetapi dikurniakan akal yang perlu digunakan untuk membezakan mana yang buruk atau yang baik. Janganlah kita meletakan mentaliti kita ditahap ketiga seperti yang telah berlaku di sini. Saya merupakan seorang dari ratusan penghuni di Cengal Kondominium berasa amat kecewa dengan apa yang berlaku sekarang. Di bawah ini saya senaraikan situasi situasi yang berlaku yang pada hemah saya merupakan sikap-sikap yang tidak bertanggungjawab segelintir mereka-mereka yang tidak bertamadun yang menghuni di sini, contohnya :
- Mencampakan plastik minuman, tisu dan kertas ke bawah. - perkara in berlaku di hadapan mata saya sewaktu bermain badminton pada petang Sabtu yang lalu.
- Menghisap rokok dalam lift
- Suka meletakkan kereta di tempat yang tidak sepatutnya
- Tidak meletakkan kenderaan di blok C & D(OWNER) lebih rela meletakkan kenderaan di lot parking pelawat
- Membuat bising di waktu malam (rumah bujang)
- Tidak membuang sampah ke dalam tong yang disediakan di bilik sampah tetapi mencampakkannya di atas lantai sahaja
- Membuat kerja-kerja vandalisme seperti sengaja merosakkan kemudahan yang disediakan
Ini merupakan sebahagian sahaja yang dapat saya senaraikan sikap-sikap penghuni yang tidak bertamadun yang berlaku di sini. Mereka mereka ini tidak bertanggungjawab dan mementingkan diri sendiri. Kita membayar yuran penyelenggaraan yang tinggi di sini bukan bermakna kita bebas membuang sampah sesuka hati, bukan bermakna kita boleh merosakan peralatan yang ada atau bebas melakukan apa sahaja di sini. Tolonglah hormati perasaan dan hak penghuni yang lain. Ikutlah peraturan peratuan yang telah ditetapkan untuk kebaikan kita bersama. Saya amat berharap pihak JMB dengan kuasa yang ada supaya lebih tegas melaksanakan penguatkuasaan terhadap penghuni penghuni yang tidak bertamadun ini.
Marilah kita berusaha untuk menjadi warga kelas pertama. Janganlah kita menjadi warga kelas ketiga yang tidak mempunyai tamadun, tiada tanggungjawab, pentingkan diri sendiri dan tiada keprihatinan sesama jiran tetangga. Hormatilah perasaan dan hak penghuni yang lain. Mengambil ayat daripada penulis blog ini " Janganlah mengharapkan yang terbaik datang kepada anda tanpa anda berusaha untuk mendapatkan yang terbaik"
IKHLAS DARIPADA
ROGER
CENGAL CONDOMINIUM
Marilah kita berusaha untuk menjadi warga kelas pertama. Janganlah kita menjadi warga kelas ketiga yang tidak mempunyai tamadun, tiada tanggungjawab, pentingkan diri sendiri dan tiada keprihatinan sesama jiran tetangga. Hormatilah perasaan dan hak penghuni yang lain. Mengambil ayat daripada penulis blog ini " Janganlah mengharapkan yang terbaik datang kepada anda tanpa anda berusaha untuk mendapatkan yang terbaik"
IKHLAS DARIPADA
ROGER
CENGAL CONDOMINIUM
10 comments:
Resident Association and JMB must work in harmony for the benefits of all. There are certainly issues here and there but the key to a harmonious working relationship is transparency and sincerity.
In response to the issue of contractors of services, there are times that we will have to pay a bit more to get quality services and hence less savings. I have no qualm about that so long I get to enjoy what is expected from paying higher fees. It is no point arguing that I can get a cheaper vendor, that he can get a cheaper one, that she can get even the cheapest one and so forth, but at the end of the day we must ask ourselves whether the services performed is what we would expect at the end of the day. Once we have a better perspective of what end results we want to achieve, let's sit down and start talking. There are so many issues that need to be resolved, so walk the talk and not just lip service.
All the very best to RA and JMB and also to all who have an interest in keeping everything harmonious at Cengal Condo.
Good job, good to see that JMB take the initiative to setup this blog as a place for Cengal Resident to communicate and exchange info. I feel bad but i wish bring up a less considerate act that unfortunately happen to me and my neighbor. One of my neighbor having pets at home and the smells the spread to the corridor is terrible. I am a pet lover too but there is a regulation stated clearly that condo are not allow to have pet. I wish JMB will look into this issue and enforce. Thank you.
Are they owners or tenants ?
Frankly speaking, that is the first thing that straight away come to my mind. Kindly bear in mind that we never buy a house as we like it since it comes with a huge cost which is a lifetime investment.
So I never believe that owners will behaved in such a way. If there are,then too bad for us and we all need to identify the culprit. A memo perhaps...
In order to overcome the problem first thing that JMB have to come out is the list of RESIDENTS which comprise of OWNERs apart from TENANTs.
There is never a crime if the list of tenants is being dislayed at the "upgraded" notice board. We need to know as good as the security personnel.
Do not jump to conclusion cause it will give a very negative impression to the public which in a way will affect the property value NOW and FOREVER. This is very important.
Secondly, I am a bit shocked when I was informed that there are certain things that JMB can disclosed with all owners while there are items that they can never tell.
Is there a list of questions that owners shall ask beside what can never be asked or be answered by JMB? Do JMB mind to put that in writing so that owners aware what to be asked ?
Transparency is the best word to makes all happy and smiling regardless races and religion.
Lastly, JMB active participation is anticipated with high appreciation.
Cemerlang,Gemilang tapi janganlah temberang...
Nasir
B-16-10
Nasir, fortunately the neighbor with smelly pets is a tenant. As you notice recently, the plastic panels that cover the lift keyboard has been removed. I welcome this decision as there are some tidak bertamadun fellow treat the plastic cover as dustbin and happily slot paper and advertisement into it and make the lift looks very cheap. I hate people sticking advertisement sticker in the lift, i always tear it away.
The very first thing JMB should do is to enforce whatever is being agreed in the terms when we all first bought the condo. Issues such as dogs, hanging clothes/ads seen from exterior, aircond compressor in balcony, improper swimming dress code...... these are all not allowed in the terms. DO SOMETHING JMB !! We all pay maintenance fee as per the terms.
Happy to hear whatever is preventing JMB from enforcing the terms.
I heard that they are planning to set up CTVs around Cengal. Inside the lifts is a MUST and please put a set of TV in front of lift at ground floor at each block for for instant action when on-duty guard or tenants who saw something fishy happenning in the lifts. Guard can arrest the vandals immediately when they gets out of the lift or at least can see which floor they are goind, live! "Caught in-the-act!" A lot of condos have this..
Post a Comment